Πέμπτη 23 Ιουνίου 2011

Τό ἑορτάζειν μεθεόρτως ...

Ἁγιότητα: Νά λειτουργεῖς μετά τή λειτουργία. Νά ἑορτάζεις μεθεόρτως. Νά ἐργάζεσαι μετά τήν ἐργασία. Ὁ π. Πορφύριος ἐργαζόταν χειρωνακτικά πολλές ὧρες στήν ἔρημο τῶν Καυσοκαλυβίων. Συγχρόνως, ἐργαζόταν καί νοερά, προφέροντας μέ τόν νοῦ του λόγια προσευχῆς ...καί ὁλόκληρα κεφάλαια ἀπό τήν Καινή Διαθήκη. Μετά τήν ὁλοήμερη ἐργασία, ἐργαζόταν καί τή νύκτα στό κελί του μέ προσευχή, γονυκλισίες, καί ἀποστήθιση ὕμνων τῆς Ἐκκλησίας μας. Δυστυχῶς, σήμερα εἴμαστε φυγόπονοι καί κατά τή διάρκεια τῆς ἐργασίας καί ὕστερα ἀπό αὐτήν. Καθηλωνόμαστε στόν καναπέ, χαζεύοντας στήν τηλεόραση γιά ὧρες. Ζοῦμε μέ τήν τεμπελιά μας, ἡ ὁποία γεννᾶ λογισμούς, στενοχώριες, ἀναζήτηση φευγαλέων ἡδονῶν. Ἔλεγε ὁ γέρων Πορφύριος: «Ὅποιος νίκησε τή νωθρότητα, πέρασε μέ μιᾶς στόν χῶρο τόν πνευματικό». Ὁ γέροντας διέβλεπε νωχελικότητα σέ ἀνθρώπους ἀκόμη καί τήν ὥρα πού σκάλιζαν τόν κῆπο. Ἡ ἀδράνεια εἶναι στενή φίλη τῆς νωθρότητας καί αὐτή τῆς ἀπροσεξίας. Μεγάλα λάθη στίς ὑπηρεσίες, σέ ὧρες αἰχμῆς ἤ στήν ἀνατροφή τῶν τέκνων ἔχουν προέλθει ἀπό τήν ἀδράνεια. Ἡ ἐγρήγορση, πού γεννᾶται ἀπό τή συνεχή ἐργασία, φτιάχνει ἀριστουργήματα. Αὐτό γίνεται πολύ κατανοητό καί στόν χῶρο τοῦ ἀθλητισμοῦ. Ἐάν γιά κλάσματα τοῦ δευτερολέπτου ἀδρανήσεις σέ ἕναν ἀγώνα, ὁ ἀντίπαλος τό ἐκμεταλλεύεται καί ἐπικρατεῖ. Κάποτε μία μητέρα προσπαθοῦσε δίχως σθένος νά κάνει μπάνιο τό μωράκι της. Τό παιδί πάταγε στή νωθρότητα τῆς μητέρας καί ἔκλαιγε ἀντιστεκόμενο. Κάθε φορά πού ἔκλαιγε τό μωρό, παραιτεῖτο ἡ μητέρα ἀπό τήν προσπάθεια. Ἔπειτα ἀπό μισή ὥρα ἐνεφανίσθη ὁ πατέρας. Μέ ἀποφασιστικότητα ἅρπαξε τό παιδάκι καί τό ἔβαλε στήν μπανιέρα. Τό παιδί σιώπησε γιατί κατάλαβε πλέον ὅτι τό κλάμα δέν τό βοηθᾶ. Ὅταν ἡ δύναμη τῆς ψυχῆς σου εἶναι μεγαλύτερη ἀπό τή δύναμη τῆς ψυχῆς τοῦ ἄλλου, ὑπερισχύεις καί τόν καθηλώνεις. Μπορεῖς ἀκόμη καί νά τόν σώσεις ὅταν αὐτήν τή δύναμη δέν τήν προβάλλεις ἐγωιστικά· ὅταν τήν κρύβεις φαινομενικά, γιά νά μήν πληγώσεις τόν ἀδελφό καί θεληματικῶς ὑποτάσσεσαι σέ αὐτόν. Ἀρχιμ. Ἀρσενίου Κωτσόπουλου, "Ἐκπλήξεις Χάριτος", Ἀθήνα 2010, σελ. 400-401

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου